woensdag 8 maart 2017

Oeps... foutje... bedankt

Afgelopen week was weer een goede week in vergelijking met die week ervoor. Vorige week dinsdag was ik  namelijk 0,7kg aangekomen, maar deze week weer 1,2 kg afgevallen :-D
Vorige week was ik niet naar de cursus geweest, omdat ik mij niet helemaal fit voelde, maar had mij dus thuis wel gewogen. Die +0,7kg staat dus niet geregistreerd bij WW waardoor ik op papier bij hun in de afgelopen 2 weken 0,5kg ben afgevallen.

De tussenstand op 21-2 stond op -25,5 en nu dus op -26. Alleen mijn coach had het verkeerd gelezen en dacht waarschijnlijk dat er -29,5 stond en dat ik nu dus 30kg was afgevallen. Dit vertelde ze ook vol trots tijdens de cursus gisteren, maar vanmorgen werd ik wakker en dacht er gelijk aan dat er iets niet klopte ;-) Dus tijdens het ontbijt gelijk maar even mijn boekje erbij gepakt om het te controleren.
Maargoed... fouten maken is menselijk en ik kan er erg om lachen. Vooral dat ik er zelf eerst in meeging en ik het dus zelf ook niet doorhad hahaha.
"Alleen mijn coach had het verkeerd gelezen en dacht waarschijnlijk dat er -29,5 stond en dat ik nu dus 30kg was afgevallen."
Uiteraard gaat het niet zo zeer om het getal op de weegschaal, want je bent zoveel meer dan dat zoals mijn coach ook iedere keer weer zegt. En daar ben ik het absoluut mee eens!
Als ik bekijk hoe ik fysiek en mentaal ben verandert nu ik 26kg minder gewicht meesleur...
Ik sta veel positiever in het leven, ik wordt steeds socialer (vb. ik klets regelmatig met onbekenden tijdens het wandelen met de honden en ik wordt ook spraakzamer tijdens de WWcursus), kleding shoppen is een genot nu en verbaas me er ook steeds weer over dat ik maatje M moet pakken en hoe de kleding staat als ik in de spiegel kijk en dan heb ik het alleen nog maar over het mentale gedeelte. Fysiek ben ik veel fitter, gewrichten doen minder pijn etc. Kortom... ik ben blij dat ik nu eindelijk doorzet met afvallen en dat WW mij daar zo goed bij helpt en vooral mijn coach niet te vergeten! Wat een schat is het toch. En ook erg leuke medecursisten.
"Fysiek ben ik veel fitter, gewrichten doen minder pijn"
Mijn diploma die ik kreeg toen ik 25kg was afgevallen staat nu in de woonkamer in het zicht bij onze kook- en bakboeken. Extra motiveren om die 25kg eraf te houden. Zo liggen daar ook alle weekboekjes van de WW cursus die ik met regelmaat inkijk om lekkere recepten te zoeken. Evenals de nummers die ik heb van het Gezond eten magazine.

Aangezien ik mij thuis al had gewogen (zoals altijd) voordat ik naar de cursus ging, wist ik dat afgelopen week weer zo goed gegaan was heb ik mijzelf getrakteerd op een aantal boeken van WW die ik al een tijdje wilde hebben. Morgen ben ik lekker vrij en ga ik ze eens op mijn gemakje doorkijken en wie weet vind ik wel een paar recepten die ik op korte termijn gelijk wil proberen.


Afgelopen week was ook weer een lekker actief weekje zoals te zien is op onderstaande afbeelding. Vrijdag was ik vrij en ook niet zo actief als de andere dagen ghehehe



Tips die o.a. deze week op de cursus gegeven werden of eerder die helpen bij het afvallen:
  1. Opschrijven wat en hoeveel je eet (voor WW leden incl. SmartPointswaarden)
  2. Water drinken (ook thee en koffie zijn goede alternatieven zonder melk en zoetjes, maar ook Crystal Clear etc.)
  3. Bewegen (zoek iets dat bij jou past, dit hoeft niet per se sporten te zijn, maar ga steeds boven naar de wc als je daar een wc hebt natuurlijk, ga lopend of fietsend naar de winkel, je werk etc. en natuurlijk kun je in je vrije tijd lekker gaan wandelen/hardlopen/fietsen in de omgeving, bos of het park in de buurt. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen.)
  4. Plannen (maak een weekplanning met wat je wilt eten. Dit kan alle maaltijden zijn, maar kan ook alleen het diner zijn. Zorg voor een vaste voorraad in de voorraad-,koel- en diepvrieskast, zodat je altijd iets gezonds in huis hebt.)
  5. Wegen (wat betreft voeding.. weeg je eten af zodat je niet te veel gaat eten. Qua persoonlijk wegen... ga altijd op een vaste dag en vast tijdstip wegen. Doe dit vooral niet elke dag (of zelfs meerdere keren per dag), want er is niets zo veranderlijk als het menselijk lichaam en het gewicht kan per dag gauw een kilo verschil maken.)
  6. Mindful eten (wees bewust van wat je eet. Eet je diner het liefst aan de eettafel zonder dat de tv aanstaat. Je bent je dan dus bewuster van wat je eet en je lichaam voelt beter aan wanneer je vol zit en je bent niet snel geneigd nog meer te gaan eten. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor het diner, maar voor alle hoofdmaaltijden. Laat je niet afleiden, maar neem tijden het eten echt even een moment voor je zelf.)
  7. Zoek een maatje (zoek iemand waarmee je samen kunt afvallen en bewegen (vb. iemand van de cursus) met deze persoon kun je dan appen wanneer je in een val dreigt te lopen en die persoon je een schop onder je kont kan geven om het niet te doen of juist met je meedoet en die als geen ander weet hoe het is om af te vallen)
  8. Andere mindset/keuzes maken (Alles mag, niks is verboden. Het is een kwestie van keuzes maken. Je doet dit voor jezelf en ook alleen voor jezelf. Zeg gerust nee tegen een gebakje op een verjaardag, wanneer je er niet te behoefte aan hebt en ga dan dus vooral niet uit fatsoen ja zeggen. Of neem het gebakje, maar drink dan vooral koffie, thee, water of bv Crystal Clear zodat je qua drinken calorieën (SmartPoints) bespaart.)

De stand van zaken op de cursus:
Startgewicht: 99,5kg
Vorige gewicht: 74,0kg 
Huidige gewicht: 73,5kg
Verschil: -0,5kg
Totaal: -26kg

Streefgewicht: 65kg
Nog af te vallen: 8,5kg
_____________________________________________________________



Het resultaat thuis:
Gewicht: 73,1kg (vorige week 74,3kg)
BMI: 28.2 (vorige week 28.7)
Lichaamsvet: 33,3% (vorige week 33,9%)

Lichamelijk vocht: 46,7% (vorige week 46,2%)
Spiermassa: 30% (vorige week 29,7%)
Kortom de % die hoger moeten zijn omhoog en het gewicht, de BMI en het Vet% zijn omlaag :-D
Na het wegen thuis heb ik mij nog gedoucht en een groot klas thee gehad waardoor het verschil
0,4kg groter is dan anders. Geeft niks natuurlijk, want ik heb er toch mooi 1kg af waardoor de
tussenstand op -25,1kg staat!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten